Reviews

De Godden Broers – Meg Rosoff

This is a review of a Dutch book, so my review will be in Dutch.

Heel erg bedankt Vibyoungadult en Luitingh – Sijthoff Amsterdam voor het opsturen van een exemplaar!

Normaal is het genre Roman niet zo mijn ding. Ik vind het al gauw saai worden, er gebeurt niet veel. Maar misschien heb ik ook een verkeerd beeld van het genre. Dit boek is een lekkere zomerse roman die ontzettend snel weg leest. Ondanks dat ik vaak niet zo ben van de vertaalde boeken, vond ik het hier helemaal niet storend. Misschien moet ik dan toch maar eens wat meer Nederlands gaan lezen, haha.

In dit boek wordt een rustige zomer met familie verstoord door de Godden broers. Op het eerste gezicht twee verwende kinderen. De ene vindt zichzelf heel wat, en de andere wilt niks met de familie te maken hebben en sluit zich volledig af. Gedurende het boek word er bedrogen, ruzie gemaakt, het wordt weer goed gemaakt en er worden relaties gevormd. Er gebeurd zo veel in dit korte boek, dat het op geen enkel moment saai was.

Pas toen ik bijna aan het einde van het boek was viel het me op dat je eigenlijk helemaal niet wist hoe het hoofdpersonage heette. Je volgt het verhaal vanuit de ogen van het hoofdpersonage, maar je weet niet hoe diegene heet en wat het geslacht is. Het feit dat ik dit dus helemaal niet door had, laat zien hoe irrelevant het eigenlijk is.

Vanaf het moment dat we Kit Godden ontmoetten, hing er al een vreemde sfeer om hem heen. Je kreeg geen hoogte van hem, en zijn relatie met Mattie was ook niet erg sterk. Ook zijn broer Hugo had een vreemde sfeer om zich heen hangen, maar dan op een hele andere manier. Omdat hij zich zo afsloot van de familie vroeg je je constant af wat er in zijn hoofd omging en waarom hij zo reageerde. Uiteindelijk kom je erachter waarom beide broers zo handelen, en het was niet wat ik had verwacht.

Over het algemeen heb ik genoten van dit verhaal, maar het miste nog net een beetje spanning. Vandaar dat ik dit boek 3,5 sterren geef.

• Titel: De Godden Broers
  • Auteur: Meg Rosoff