Reviews

Bordeauxrood – Luce van Leer

Bordeauxrood volgt het verhaal van Michelle (in het verleden) en Loes (in het heden). Michelle kwam er op jonge leeftijd achter dat haar pleegmoeder niet haar echt moeder was. Maar dit is wel de vrouw waar ze zielsveel van houdt en als haar echte mama ziet. Als haar pleegmoeder op een dag in het ziekenhuis belandt, moet Michelle toekijken hoe ze steeds verder aftakeld. Loes maakt ongeveer hetzelfde mee in het heden. Maar als familie willen ze er het allerbeste van maken en genieten van de momenten die nog over zijn.

‘Ik was vijf toen ze mij vertelden dat de vrouw die ons hielp in het huishouden en ons eten kookte, eigenlijk mijn echte moeder was’

Dit boek is gebaseerd op waargebeurde verhalen, en dat voel je aan alles. De emoties komen zo sterk over, dat je bijna denkt dat het bij jezelf gebeurt. Ik heb dan ook regelmatig zitten huilen tijdens het lezen. En dat is me nog nooit gebeurt. Luce van Leer heeft de emoties van ziekte, rouw en verlies zo mooi verwoord dat dit boek nog lange tijd bij me zal blijven.

‘’Wat een mooie wens,’ zegt ze als ze de woorden op mijn lint leest. ‘Dat wens ik ook, nog één zomer’’

In het begin was nog niet helemaal duidelijk wat de connectie tussen de twee hoofdpersonages is, maar na een tijdje wordt dit duidelijk en ga je je nog veel meer hechten aan allebei. Doordat je het verhaal volgt vanuit deze twee perspectieven, zorgt dat ervoor dat je je aan beide heel sterk gaat hechten. Dat maakt het hele boek natuurlijk alleen maar emotioneler, omdat het voelt alsof je zo dichtbij de personages staat.

Ondanks dat de situatie in dit boek ontzettend verdrietig is, merk je ook dat de familie erg positief is ingesteld. Ze genieten van elk moment met elkaar en zorgen ervoor dat iedereen comfortabel is.

Luce van Leer debuteerde met dit ontzettend sterke boek. Haar schrijfstijl was ontzettend fijn om te lezen en ik hoop dan ook dat ze nog veel meer mooie, krachtige boeken gaat schrijven. Dit boek krijgt van mij dan ook 5 sterren!

• Titel: Bordeauxrood
  • Schrijver: Luce van Leer
  • Uitgegeven: Juni 2021